2021: Goede voornemens voor leefstijlverandering en dan een Lockdown :(

Gepubliceerd op 26 januari 2021 om 16:45

Januari is de maand waarop veel mensen zich een doel stellen om iets aan hun gezondheid te gaan doen. Dat kan gewichtsverlies zijn, matigen van alcohol, meer bewegen, naar de sportschool, eerder naar bed voor betere nachten, sociale contacten aanhalen, minder volle agenda's hebben. Heel herkenbaar. Het is altijd moeilijk hiermee te starten en nu in de tijd van alle beperkingen door de lockdown nog moeilijker..

Ik houd van de winter. Maar dan wel eentje met strakblauwe lucht en frisse, droge vrieskou. De strenge winters met dikke pakken sneeuw en schaatsen op de vijvers en het kanaal zijn er minder en mis ik wel. De wintersport vakanties compenseren voor een weekje dat gemis, maar dit jaar zit ook de wintersport er niet in. Luxeprobleem eerste klas, dus ik mag hier zeker niet over klagen. En dat doe ik ook niet; jammer is het wel. De corona pandemie treft iedereen in zijn doen en laten, maar zeker ook in emoties en gevoelens. We mogen elkaar niet meer begroeten als voorheen (wat ik voor de 3 kussen aan Jan en alleman helemaal prima vind, haha) de visite is momenteel gelimiteerd tot 1 persoon, wat het tamelijk ingewikkeld maakt als je een afspraak wilt maken met een vriendenstel.

Maar wat nu, als je jezelf voorgenomen hebt om vanaf het Nieuwe Jaar je leefstijl aan te gaan pakken?

Ik merk zelf ook, dat ik me op maandag voorneem te gaan sporten op mijn zolderkamer en dinsdag constateer, dat ik het gisteren niet gedaan heb en ook vandaag, op dinsdag niet echt veel zin heb om in beweging te komen. Terwijl ik anders fluitend 3-4 x in de week naar de Crossfit ging. En ervan genoot! Wat gebeurt er met je mindset door de lockdown? Het lijkt wel, of het er allemaal niet zo toe doet. Omdat je weinig mensen spreekt, veel binnen zit, etc. Maar het doet er juist wél toe! Geef jezelf een schop en maak keiharde afspraken. Desnoods samen met je partner.

Ik heb mijzelf gisteren die schop gegeven. Samen met mijn dochter 12km gelopen en dat was heerlijk. Vandaag heb ik warming-ups, grondoefeningen en work-outs uitgewerkt, geprint en op de zolderkamer gelegd, zodat ik daar makkelijk uit kan kiezen.

In mijn agenda staat iedere dag een blokje tijd ingedeeld om iets aan beweging te gaan doen. Dit werkt voor mij en als ik op mijn app zie, dat mijn bewegingsdoel gehaald is voor de dag stemt me dat blij!

Misschien zie je hier dingen tussen staan, waar je iets aan hebt. Wat ook handig is voor jou. Helpend is ook, als je de omgeving makkelijk mogelijk maakt, wat je wilt:

  • leg een springtouw bij de deur en je gaat makkelijker even een minuutje touwtje springen.
  • maak een aantal push ups tegen de eettafelrand als je staat te koken en toch even ergens op moet wachten,
  • pak een krukje en maak dips voor sterke schouders en tegen de 'kipfilets' van je achterkant bovenarmen
  • doe een plank op je ellebogen gedurende een halve minuut voordat je gaat slapen of als je opstaat
  • maak squats of lunges als je tv zit te kijken en je horloge een seintje geeft, dat je weer een uur zit en moet bewegen!

Zo is er echt heel veel te bedenken en alles wat je doet is meegenomen: alles wat je doet is 100% meer dan nietsdoen. Dat vind ik altijd zo'n motiverende redenatie ;)

Kom jij ook in beweging? Je gaat je er echt beter van voelen


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.